SofaTIO (22.04.2022)
Kategori: Konkurranse
Kart/område: Ånnaboda
Spennende med sisteetappe. Stemningen i NTNUI campen er god til tross for en del regn og en relativt kjølig 10-mila natt. Resten av laget har løpt godt gjennom natta og får kartet av Eirik som nr. 5, får med meg at vi er ca. 6 min bak tet og HS og TP går ut rett foran.
God tid til å lese kartet mot startpost, skaffer meg oversikt over det som venter. Tøff start med flere vriene skråliposter.
Langer ned skiløypa etter startpost, Howald og Ojanaho et par meter foran nedover. Kutter over og gjennom en del grønn drit. Heldigvis flere tråkk som går i riktig retning. Krysser stien og gjennom det neste grønne, har god kontroll nedover lia og har det store steinfeltet like til venstre for meg. Føler jeg tar en solid retning herfra og nedover, men blir usikker når Howald stempler på en skrent lenger opp. Olli virker heller ikke å ha full kontroll, løper ut den hvite ryggen i håp om at vi er under streken, men var naturligvis ikke rett. Finner raskt ut av det, men dårlig start på etappen.
Tar kommando ut av 1.post og har god kontroll i lia mot 2.post. Fin siste sikre med den store steinen i ringkanten. Oppover mot 3.post ser vi Howald foran, løper på litt og nærmer oss oppover mot posten. Løper på ryggen hans i starten mot 4.post, vurderer nedenfor stupene og stien inn mot posten. Men kun et par kurver ekstra og greit å følge Howald.
Har god kontroll på både kart og fart nå og føler meg ganske bra. Nye muligheter for gafling mot 5-6 post og tar en sikker inngang langs vegetasjonsgrensen til 5.post. HS er i rygg, mens Howald løp mer rett på. Møtes inn i posten og løper samlet mot 6.post.
Vurderer en høyrevariant til 7, men de andre virker ganske bestemte på en venstrevariant i utgangen. Har grei kontroll bortover lia og ligger sist i gruppa, hjørnet på det grønne er veldig tydelig følger greit opp bakken og inn i posten. Merker tidlig til 8 at de andre drar i en litt annen retning. Runder den første kollen og opp søkket videre, en liten sleiv inn i posten, men ikke krise. Prøver å løpe sikkert til 9, og dropper å runde kollen. Dårlig kurs ned i posten og enda en sleiv, treffer kollen og leser meg inn raskt, men redd for at gruppa går nå. Ser ingen ned mot 10, og prøver å mest mulig fokus på god retning siste biten, treffer fint.
Vurderte langstrekket til 11 litt mot startpost allerede. Har vært mye tung løping i terreng til nå og alle høydemeterne i terreng opp mot 11 virker unødvendig. Løper det jeg har oppover stien, møter Gustav B på jakt når jeg krysser streken til 7, greit å ha han på behørig avstand. Opp til snuplassen og tar rett inn i skogen, tar av stien ved myra og rett i 11. Fint det.
Litt annen karakter på både løype og terreng herfra og inn. Ser fremdeles ingen foran og jobber på videre. Får 12 og 13 fint. Ser HS når jeg løper ut av 13, går utifra at veivalget til 11 var bra. Ojanaho jobber seg opp bort mot 15, samtidig ser jeg Howald foran. Kanskje han har hatt annen gafling eller løpt samme variant foran meg til 11. Jobber med å legge fra meg tanken og tar en god kurs fra slepet. Howald virker å ha en annen gafling og løper lenger ned. Får kollen fint på venstre side av meg og styrer fint inn mot 15. Ser Howald igjen ut mot 16, Ojanaho har også kommet seg forbi og tar kommando mot 16. Greit å ligge bak her, mot det som kanskje kan være løypas siste gafling. God kontakt med hogsten og slipper akkurat den bløte myren. Grei kontroll opp bakken og stempler kanskje 15 sek bak Howald i rygg på Ojanaho.
Føler ikke farten er alt for høy bort mot 17, ser høydepunktene etter det grønne og slipper meg litt tidlig ned fra kanten. Vet hvor jeg skal og ser Ojanaho litt oppi lia, stempler likt på posten. Ser lite til Howald, denne må også ha vært gaflet.
Skal prøve å ligge bak i avslutning, lar Ojanaho styre mot 18. Leser på strekket mot 20 og 21. Har lyst til å utnytte stien til 20. Fint å styre med myrene til 19 og ser fremdeles ingenting til Howald. Merker farten stiger mot 20 og Olli løper fort nå. Han tar også stien og løper sammen opp mellom kollene, full spurt ned mot posten, men ser steinen ganske tidlig. Tar meg litt tid til å se på kompasset ut av 20, unødvendig å treffe skeivt ut mot stien her. Olli løper noe lenger til venstre for meg, men likt ut på stien når jeg tar litt mer høyde.
Maks fart herfra. Vet hvor jeg vil løpe og føler jeg får noen meter når vi tar opp i stien etter vannet. Ser TP foran her og øyner en mulighet, men Howald har god fart og ser at det nok blir i tøffeste laget.
Stempler på siste med grei kontroll på HS, Howald har også et gir til så gir opp den muligheten.
Løper laget inn til en 4.plass etter mye huing og heiing på oppløpet.
Vis kommentarer (0)

SofaTIO (22.04.2022) SofaTIO (22.04.2022)