Byåsennatta/ KKC1 (18.09.2014)
Disiplin: Natt
Distanse: 8.29 km
Tid: 57:25

Idag statet sesongen for (H)alvor. Etter en del mindere viktige løp den siste tiden kom endelig årets førtse KKC-løp. Og hvilket løp det ble.
Byåsen bjudar på med trivelig arena, kort til start og fin løype på 7,1k med herlig nattorientering.

Før start var jeg ikke serlig høy i lykta, grunnet mindere tilfredstillende prestasjoner de siste ukene. Men heldigvis starter klokka på null ved start. Planen var å gjøre orienteringen lett og trygg og løpe fort der det er fint og tørre og roe ned der det er venskelig. Og ikke minst ha det sykt kult :)

KKC er igång, La oss ha det fint i høytiden!

Løpet.
1. løper på stien til jeg krysser bekken og holder høyden bortover mot nesen. Et ekstra blikk på kompasset når jeg kommer opp på nesen før jeg løper ned mot høyre. Ser posten fort.
2. Over bekken og ut på myra. Følger dråget med stien oppover. Krysser bekken og følger ryggen oppover.
3. Synes rett på ser bra ut og går for det. Sklir litt mot høyre etter den store hytta, men tar meg inn på skiløypa/stien. Opp fra myra til kollen, nøler litt da jeg ikke ser skrenten eller den lille kollen i forkant. Fortsetter bare påkurs og ser søkket greit.
4. Tenker en rett på variant med et lite snev av høyre innom myra halveis på strekket. Er unøyaktig ut av posten og kommer langt venstre. Krysser grøntfeltet og bekken og kommer ut på stien. Løper den bortover litt for å komme rundt noe av det lysegrønne. Brekker opp fra stien og kommer inn i Helvetes forgård. Store furutrør som har blitt tatt av vinden i fjor høst. Kjemper meg igjennom men det blir mye fram og tilbake da det er vanskelig å se mer enn et tre av gangen og blir mye slåssing med trærne for å komme igjennom. Kommer tilslutt opp på toppen og krysser skiløypa/stien. fortsetter opp søkket via myra opp til neste sti. Har kontroll på kollen i hogsten og får med meg bekken opp på kollen hvor jeg trodde posten skulle være. Ser at jeg skal videre og sklir ned i posten.
5. Følger søkket ut av posten krysser stiene og kommer ut på myra. Prøvde å komme ut til deg gule, men får ikke oversikt på det. De kommer en kar bakfra og ligger litt høyere enn meg i lia bortover så jeg trekker litt opp. Kommer opp til skrenten som peker sørover i ringkanten og sklir ned i posten. Ser at det Toggen som har tatt meg igjen.
6. Velger det gode gamle slips trisket og ligger bare bak.
7. Fortsetter bak T, men er litt overasket over at farten ikke er høyere siden jeg klarer greit å holde følge.
8. Sjefen fortsetter å skli igjennom terrenget. Han virker litt usikker inn mot posten og jeg legger meg litt lenger høyre og kommer ut på myra i ringkanten og følger søkket inn i posten.
9. Synes rett på ser bra ut og løper ut den veien. Hører at T ikke følger og tenker at han vil løpe et annet veivalg for å være alene. Treffer bra ut på myra og over den 1.kollen. Burde kanskje dratt litt mer venstre da jeg kommer ned til høyre for stien som går igjennom grønten. Følger myrene og et slep oppover mot hogsten. Kommer opp i kanten av hosten og trekker ut venstre til myra. Prøver å følge den nermeste bekken bort til krysset og den ned søkket før jeg skal trekke opp i posten. Synes det går sakte igjennom det grønne og prøver å kutte svingen litt, det ender med at jeg kommer for langt ned og kommer ut på stien til høyre. Finner posten fint derifra. Burde nok løpt mer venstre ute på den store myra og tatt opp i hogstfeltet tidligere.
10. Krysser veien og en bekk, vrir ned mot venstre for å følge bekken til myra. Følger myra ut til det bekker ned. Da trekker jeg ned mot høyre og ser posten.
11. Grov kurs igjennom det grønne og kommer ut litt vel høyre, men føler jeg har god kontroll inn i posten. da jeg ser noen lys der bort.
12. Blir litt lysløype med mye folk så løer på en litt grov kurs. Har kontroll på myra og ser posten når man kommer opp i hogsten.
13. Ser etter noen gode veivalg, finner ingen innlysende og synes det ser greit ut rett på. Føler jeg treffer bra på linjene i starten og får med meg hjelpekurve kollen på vei oppover, toppen, myra og det gule nedover. Det hjelper at det er et lys litt lenger foran nedover lia som gir litt bedre oversikt på konturene. Etter det gule området krysser jeg nesen og løper ned i den hvite stripa. Føler jeg ligger litt langt høyre og trekker inn mot venstre og ser refleksen. Ser samtidig at det er Vister jeg har fått ryggen til ned lia. Løper forbi han inn i posten.
14. Bruker kompasset ut av posten og igjennom det grønne. Kommer opp på kollen litt tidlig, men ser nesen tydelig.
15. Løper rundt på myra. prøver å pushe litt på farten og merker for første gang at jeg er litt sliten. Krysser skiløpa og holder høyre ned søkket og ut på den gule myra før posten. Får en fin inngang med kollen med skrent tydelig rett imot ute på myra. Når jeg passerer den ser jeg Toggen på vei ut over myra mot 16. Runder kollen og ned i søkket.
16. Samme utgang som inngang ut på myra. Ser tydelig hvor sadelen med stien er og følger den opp og myrsiget ned i myra på baksiden. Ser at Torgeir kommer nordfra på kollen og lyser opp konturene veldig tydlig. Så legger meg fint inn over kollen og dumper ned i posten.
17. Ser lyset til T forsvinne over kanten og pusher hardt ut av posten for å få tak på ryggen. tar ha igjen på stien og følger på opp igjenom søkket. Martin løper forbi ut på stien og setter fart bortover stien. Krysser bekken og løper over høydepunket. Prøver å se på kompasset, men har mer troa på at enten Martin eller Torgeir har kontroll. Martin fører oss rett i.
18. Ligger bak Martin ut til kraftledningen følger den ned, krysser bekkene og opp på kollen.
19. Spurten var OK, men ingen PB.

2.plass bak Big T er rått.
Teknisk er jeg veldig fornøyd med løpet, tross endel hjelp fra Torgeir, Martin og mange andre der ute. Men sånn er det med 1min startintervall.
Fysisk var det en kjempe opptur. Perfekt timeing at formen kommer nå til KKC. For føstre gang siden før Natt-NM føler jeg kan løpe i skogen uten at det bare stopper helt. Passer bra med 3k test i morgen, for å ikke snakke om KKC neste uke :)
Skjul kommentarer (2)
domaObserver: Kult å se at det glir greit Halvor...keep it up!
Usain B: Smooth løping, spesielt åpningen er jo nydelig! Tror hele veien rundt venstre til 4 hadde vært ganske bra.
Skriv ny kommentar
Lagre

Byåsennatta/ KKC1 (18.09.2014) Byåsennatta/ KKC1 (18.09.2014)