10mila 4. etappe (fra sofaen) (2022-04-18)
Categoría: Konkurranse
Mapa/área: Ånnaboda
País: Sweden
Distance: 3.51 km
Time: 33:48
Average HR: 146
Maximum HR: 161
Er veldig klar for å løpe 4. etappe, og planen er å ikke bry meg særlig mye om andre
løpere rundt meg og løpe en offensiv mellomdistanse. Spenningen stiger når jentene før meg leverer gode etapper, og jeg får med meg at Anu ligger i en litt større klynge rundt 2 minutter bak de ledende lagene. Skimter henne i det lange oppløpet der feltet blir strukket ut godt, og merker at jeg gleder meg til å komme i gang. Som avtalt skal vi gi alt i spurten, og der leverer Anu virkelig. Får et lykke til over vekslingen og løper ut. Får løpt ut først av klyngen, og ser det som en mulighet til å begynne å kun fokusere på meg selv. Det er et stykke til startpost, men bestemmer meg tidlig for å løpe veien rundt, for ønsker ikke å begynne etappen med å gresse gjennom det som ser ut som skikkelig kratt rett på. Merker at noen av de andre løperne drar ned venstre ut fra startpost, så antar de enten gjør noe dumt eller at gaflingsforskjellene er store. Får løpt på godt på det først strekket, og merker at beina er bra i dag. Drar av fra stien litt før toppen av søkket, og har med meg to andre løpere. De andre fortsetter litt lenger nedover stien. Roer litt ned inn mot postringen, og kontrollerer retningen inn i grønten med den tydelige høyden til høyre. Treffer posten bra sammen med de to andre løperne, og hører resten av gjengen litt for langt ned i grønten etter å sikker ha fortsatt på stien for lenge.
Fortsetter på kurs ut fra posten og har kontroll på hvor jeg krysser stien. Ganske tett i det grønne bekkedraget, men finner et bra tråkk gjennom. Passerer på høyresiden av det grønne, så vet jeg ligger ganske rett under streken, og holder på den retningen over toppen og ser posten på god avstand. Ligger et nedfallstre rett før posten, så må runde rundt det før jeg får stemplet. De to andre løperne henger på ut fra andreposten, men da jeg holder høyden på vei til tredje drar hun ene litt lengre ned. Tenker først hun tar en litt dårlig trasé, men da vi passerer myrsiget forsvinner hun videre nedover i grønten, så antagelig på vei til en annen gaflingspost. Må minne meg selv på at jeg uansett ikke skal bry meg med hva andre gjør. Selve posten er lett å ta, så er raskt ute av ringen igjen på vei til fjerde.
Starten av fjerdestrekket har veldig god løpbarhet, relativt sett. Passer på å holde god retning når jeg krysser stien, for det er ganske tett rundt myrsiget. Kommer ut igjen på den andre siden akkurat der jeg ønsker, og treffer mellom høyden på høyre siden og høydepunktene på den andre siden. Tenker først jeg skal til søkket inni sirkelen, men tar en ekstra titt på kartet etter myra, og skjønner jeg skal på høyden. Ser at det er mye sti på femtestrekket, så setter fart ut fra fjerdeposten. Løper på bra videre på sti og merker at løperen som har hengt med meg fra start slipper litt. Tar av fra stien rett til høyre for steinen og drar på over toppen og ned i posten. En litt ekkel bekk å krysse på vei til sjetteposten, men kommer meg over greit. Ligger mellom kollene rett under streken og krysser like over den grønne myra. Blir fort bushete oppover mot posten, og roter meg litt inn i det grønnskraverte området med mye nedfall. Kommer meg greit ut av det, og ser begge steinene når skogen åpner seg mer.
Runder litt rundt høyden på vei til syvende, og treffer først den store stien før jeg er på veien. Den utydelige stien er ganske grei å se, siden den har blitt tråkket godt ned. Når jeg kommer over toppen av høyden ser jeg den grønne myra og holder til høyre for denne. Er litt dritt ned mot posten, men jeg har heldigvis tapet anklene mine så ryker ikke på noe overtråkk. Skjønner hvor posten skal ligge, og treffer den bra.
Neste strekk var skikkelig kavete. Begynner først gjennom det grønne under stupene, og ser etterhvert den åpne høyden som er skikkelig tydelig. Runder rundt denne og må virkelg krige meg gjennom grønten nedover i søkket før jeg får stemplet på posten. Mistenker at de forgående etappene ikke har denne posten da. Virker ikke som om det har vært altfor mange før meg her, så tar det som et godt tegn.
Kommer meg ut på den andre siden og drar gjennom det hvite til jeg treffer stien. Vurderer litt å løpe rundt på stien lengre, men legger fra meg den tanken. Drar av fra stien i svingen og ut i skogen igjen. Det er ganske god sikt her, og sikter meg mot høyden like før ved den siste myra. Myra er ganske våt, men eller grei å krysse. Har kontroll på steinen i kanten av sirkelen, og lar meg lede nedover søkket. Innser at jeg ikke har helt kontroll på hvor posten skal ligge, og tar et ekstra kikk på kartet. Ser at posten skal ligge på en liten høyde litt lengre opp i siden, så retter blikket mot den og løper dit. Møter en annen løper som kommer nedenfra fra veien inn i niende, så hun løp sikkert stien helt rundt.
Vi begynner rett over høyden på vei til tiende, men runder rundt høyden like før posten. Selve posten er grei å ta.
Ganske dårlig løpbarhet over myra, så drar litt rundt på vei ut av tiendeposten. Sikter meg litt til høyre for den lille høyden og jeg trykker på ganske bra oppover bakken, men merker at jeg begynner bli sliten. Løperen jeg møtte på niende henger på oppover, så antar hun også skal ha samme post.
Virker som vi begge er gira på å komme oss fort til mål nå, for kjører bra på ut fra posten og mot stien. Løper ikke lenge på stien før vi tar av under stupet og krysser bekkesiget før det gjenstår en siste motbakke opp mot tolvteposten. Har god kontroll rundt kanten av stupet og nedover mot søkket. Ser posten på lang avstand, samt enda
en løper som er på vei ut av posten. Stempler på tolvte og løper det jeg har nedover
i jakt på ryggen. Leser ikke særlig mye mer enn retningen og kriger meg gjennom flekken med tett skog før jeg kommer meg ned på stien og løper det jeg har mot sistepost. Stempler der og fortsetter på spurten gjennom oppløpet. Får med meg at vi kommer inn fremdeles rundt to minutter bak laget som er alene i tet, men at det kun er halvminuttet opp til lag nummer to og tre. Det river godt i beina, men kommer meg
frem til kartplanken og får veklset Ingrid ut for å jage på sisteetappen.
Show comments (0)

10mila 4. etappe (fra sofaen) (2022-04-18) 10mila 4. etappe (fra sofaen) (2022-04-18)