Jukola Koeajo (24.05.2015)
Tid: 50:11
Gj.sn. HR: 150
Maksimum HR: 158
Trivelig o-løp med start på en gresslette midt i skogen og mål ved en gammel demning. Hadde som mål på forhånd og jobbe godt på langstrekkene, da jeg følte disse hadde vært min akilleshæl i det siste.
1-Vil runde rundt skrenten. Følger slepet som går litt langt ut høyre. Skjønner det fort og vinkler inn venstre. Stopper ved en skrent som ikke står på kartet før posten, men fortsetter og taper lite på det.
2-Vil runde mest mulig og drar markant nord ut av posten. Havner litt høyt i lia, og leser meg inn på den store myra. Dunker ned lia.
3-Litt smånøling i starten og bestemmer meg for å skjerpe meg. Ser fort at venstre lønner seg og pusher bra oppover langs kanten. Følger et tråkk opp søkket før posten.
4-Ser skrenten halveis på strekket, men har ikke noe god plan derifra. Stopper opp og leser meg inn og fortsetter på kurs til posten.
5-Runder skrenten og ser posten
6-Ser muligheten for høyre, men satser på at forseringen av stupet går greit og da er rett på raskest. Har kontroll med myrene halveis og vet at jeg må følge kanten nedover til posten
7-Ser det går et fint stråk til venstre på strekket. Gjør en parallellfeil ut av posten, men leser meg fort inn. Orienterer på myrene. Får ikke tak på kurver og myr inn i posten, men leser meg inn på siste myra før posten.
8-Ser fort at jeg vil til venstre for det store søkket før posten. Forenkler ved å løpe til masta, deretter under stupet, opp søkket og runder det store søkket. Tolker kurvebildet som at posten skal ligge i lia, men havner for langt ned og må løpe opp mot toppen av kollen.
9-Skjønner at nå er motbakkene over og kobler litt for mye av mentalt. Har kontroll med myr og høydepunkt, men tar ikke kurs og følger feil skråli. Leser meg relativt fort inn. Burde helt klart tatt posten ovenifra.
10-Dunker på nedover åpen myr. Gøy!
11-Vindfall ut av posten og leser ikke kart. Har ca. kontroll på hvor jeg klatrer opp og innser at jeg er litt for lavt. Løfter blikket og forsøker å øye på kanten hvor posten skal ligge. For ingenting til å stemme og bruker en evighet på å resonere meg fram til at jeg klatret opp for lavt og at jeg derfor må løpe opp bakkene til posten. Sløv bom!
12-Tenker at jeg nå må sette ned farta og la orienteringa styre. Tar det pent bortover myra og runder kollen inn i post.
13-Fin inngang fra myra rett på. Dunker nedover myra i starten, har øyekontakt med slepet og drar ut på myrene. Bevisst på at jeg må sette ned farta inn i posten, men myrene inn mot posten er lette å få kontroll på og får holde høy fart helt inn mot posten.
14-Fin inngang fra venstre. Kurs til myrdråget, følger det til den store myra og leser på kollene inn i posten.
15-Følger bekk til myr. Hopper over bekk. Følger kant til søkk og inn i post.
16-Følger hogstfelt til myra. Tar meg ikke tid til å legge en plan for å ta posten, og tenker mer på å løpe fort på kurs. Tar ekstra høydemeter og må lese meg inn før jeg får posten fra feil side. Sløv bom igjen. Burde sikta høyre og fulgt kanten inn i posten.
17- Tar meg tid til en god kurs svakt høyre og da ser jeg at jeg også klarer å løpe rett. Får steinene over posten og løper ned til posten.
18-Blir igjen overmodig og har ikke noe god plan. Følger søkket i starten og skal vinkle over til dråget under streken. Tar ikke kurs og havner for langt til venstre. Må helt til kanten for å lese meg inn, og får posten greit.
M-Mål er lett, den så jeg jo før start! Løper over ryggen og kommer til bekke/sti-krysset. Følger kanten av det gule, men ser plutselig bilene! Mål lå jo i bakken nedenfor bilene så drar igjennom bushen dit. Ser ingen post og løper med halen mellom beina til mål. Sløvt igjen…
Klarte målet om å holde trøkket oppe på langstrekkene, og fornøyd med første halvdel av løpet, selv om jeg taper litt i noen postinnganger. Deretter slapper jeg av for mye i hodet og tror ting vil gå av seg selv. Taper ca. 30s til 9., 50s til 11., 30s. til 16, 15s. til 18 og 20s. til Mål. Totalt 2:25 på siste delen av løypa. På Jukola skal jeg holde fokus HELT til mål!
Vis kommentarer (0)

Jukola Koeajo (24.05.2015) Jukola Koeajo (24.05.2015)