Damkavlen 1:a sträcka (02.04.2022)
Kategori: Visualisering
Tid: 99:43
Gj.sn. HR: 150
Maksimum HR: 180
Veldig spent før start, sånn godspent som jeg blir når jeg er fokusert. Kjenner meg klar til å gjøre en god etappe for laget. Planen var klar: løpe sikkert hele veien, og gi et trygt utgangspunkt for andreetappen. Ikke lede, ligge et par bak og bruke de andre, men ikke for langt bak og henge med. Bruke kompasset hyppig og lese kart hyppig. Huske underveis at dersom det blir tungt, er det tungt for alle.

1. - Startnummer 19 er på, og står på første rad. Vi har fått utdelt kartet, nedtellingen har startet og klokka tikker. Og DER går starten. Var forberedt på at det kom til å gå fort til startpost, som alltid. Det dras på skikkelig, og jeg biter meg på og prøver å lese litt kart samtidig. Ligger rundt 20 plass på startpost, og gruppa deler seg med en gang. Noen tar stien til venstre, men jeg har bestemt meg for at dersom noen løper rett fram løper jeg med dem. Halvparten løper rett fram inn i skogen, og jeg blir med. Sti er alltid sikrere, men stien gikk i en såpass feil vinkel, at det fortsatt ville være langt fra stien, så er fornøyd med veivalget. Følger med de andre samtidig som jeg ser godt rundt meg. Krysser bekken, følger høyde, og løper over toppen etter vi har krysset stien På veien rekker jeg å lese at det er to korte strekk etter 1. post, så her må jeg holde fokus. Løper kontrollert over kollen, og rett inn i posten.

2. - Til 2. post løper noen ned til myra og noen løper i høyden langs det grønne. Jeg blir med på sistnevnte, og slipper å tape høyde. Rett i.

3. - Passer på at jeg leser kartet nøye inn i tredjepost; krysser søkket, holder til venstre for kollen og ser skrenten. Inn i posten samler det seg litt fler folk, og det er tydelig at dette er en fellespost.

4.- Langstrekk til 4. post. Jeg har ikke rukket å lest så mye på det på forhånd, men ser raskt at man enten kan løpe rundt det grønne til høyre, venstre eller langs det grønne relativt rett på, for så å måtte gjennom et grønt parti. Blir dratt med av de andre rett på, og tenker det uansett går fortere samlet. Krangler oss gjennom det grønne, men det er bedre enn fryktet. Får med meg stiene vi krysser, og har kontroll på først en kolle til høyre, så en til venstre, før kryssing av et myrdrag inn i posten - rett i. Et par nye korte strekk.

5., 6., 7. - Litt dårlig retning ut av 4. post, blir dratt med av noen andre som tydelig skal til en annen gafling. Krysser myra med en gang jeg oppdager feilen, over kollepartiet og tar meg god tid til å lese inne i det grønne inn i 5. og 6. God kurs ut av 6.post, og leser på steinene inn i 7.post.

8.- Løper nå med en gjeng på 10 stykker, og har ikke helt oversikt om det er noen lengre fram. Litt lengre strekk med veivalg til 8. Selv om myra frister må jeg minne meg på at dette ikke er noen trøndermyr. Løper langs kanten ut til stien. Når vi kommer ut ser vi at noen også løp ut på stien rett ut av posten, og ligger noen meter foran oss. Løper langs veien før jeg tar av, krysset en høyde og et søkk og opp kollen. Kommer til en annen post, og blir litt usikker inn i min post. Nøler litt sammen med 2-3 andre. En tar kommando og blir med litt lengre. Pjo, ikke et for stort tidstap.

9.og10. - Løper sikkert til 9. Post, og prøver å senke stressnivået som bygde seg litt opp.

11.- Kjenner at jeg begynner å bli litt sliten mot 11.post, og løper ekstra sikkert langs myrkanten til stien, og derfor inn i i posten.

12.og 13. - Løper nå i en gruppe med 5 stk, men speider noen litt lengre fram. God retning mot 12. post; krysser stien og har kontroll på kollen til venstre. Løper opp søkket, krysser myrdraget og finner steinen. Følger høyden til 13.post. Kjenner at farta drar seg opp på de jeg er rundt, og alle blir ivrige.

14.- Sistepost igjen! To i klynga mi løper over høyden til posten, men jeg tenker å løpe rett ut til veien for at det skal gå raskere. Beiner inn fra veien. Registrerer at jeg tjente litt på de to som løp rett over; Yessss. Løper på rekke og rad bak et par løpere. Passerer en løper i spurten. Ser når jeg passerer mål at det står at 11 har gått i mål, slik at jeg veksler som nr 12. Spurter videre, finner fram kart 19-2 på kartplansjen og sender ut (XX) på andreetappe, 53 sek bak tet. Veldig innafor utgangspunkt for de andre.

Lengde: 6,1km
Vis kommentarer (0)

Damkavlen 1:a sträcka (02.04.2022)