Jukola 6. etp KOK2 (14.06.2015)
Kategori: Konkurranse
Distanse: 15.47 km
Tid: 93:01
6 etappe for KOK 2.
På papiret hadde vi et veldig sterkt 2. lag, og etter et bra lagmøte ble vi enige om å sikte på topp 35.

Etter å ha ankommet TC forstod jeg at gutta hadde løpt veldig sterkt og jeg gledet meg fryktelig til å løpe. Jeg følte at jeg klarte å få hodet og tenningsnivået på rett plass under oppvarminga, men adrenalinet begynte virkelig å bruse da jeg så Karolis i innspurten flere minutter før jeg hadde forventet og jeg måtte spurte ned til kartplanken for å rekke veksling.

S-1: Jeg løper tåpelig fort til startpost mtp hvor lang løypa er, men føler meg pigg og happy. Planla å følge stien rundt venstre. Det var sikkert en god plan, men jeg tok en for dårlig kurs i det jeg tok av fra sti midtveis på strekket. Hadde litt problemer med å finne stien rundt grøntfeltet og var generelt litt stressa. +30
1-2: Tenkte først venstre ut av posten, men så oppdaget jeg at det ville gi ekstra høyde. Snur deretter til en høyrevariant. Oskar Størmer ligger på slep. God inngang i posten fra kolle og med stein med post i søkket.
2-3: Valgte med vilje å løpe litt høyre for å få kontakt med drikkeposter og stien for å være ekstra sikker.
3-4: Planen var å kjøre sti høyre i starten, utnytte det hvite/grå og krysse over den store myra til riktig kolleparti og løpe over kollen inn mot posten. Jeg kastet meg litt for tidlig ut i stormyra og løp derfor parallelt med planen. Løp opp på en markert kolle, fant en grøntfelt og passerte det som så ut som en sti (men tydeligvis må ha vært et tråkk). Kom ut på den store stien hvor Oskar løper forbi meg og rett opp kollen vestover. Jeg vet at jeg er for langt nord, og at dette kun han være den store stien så da følger jeg den helt inn i posten. +40
4-5: Lå greit på kurs i starten. Drar innom den grå hjelpekollen på toppen og fortsetter bare på den samme, skjeve kursen nedover. Tror jeg ser kollen i ringkanten til venstre for meg og er happy når jeg finner en post, men koden er feil. Først litt planløs synfaring i området før jeg ser det grønne søkket i vestre ringkant og løper bort til posten. +1.30
5-6: Cowboyløping på kurs. Bommer hårfint, men fortjent. +55
6-7: Fullstendig planløs løping på retning. Gjør en parallellfeil mot slutten av strekket på en skrent vendt mot meg og leter derfor nordover i skråninga. +2.40
7-8: Grei kontroll med pytt, steiner, grått også tror jeg at jeg ser høydepunktet med posten. Det var visst kollen bortenfor, men finner ut av det umiddelbart. Treffer Petter Marki Erichsen. +15
8-9: I rygg på Petter.
9-10: Sikter høyre for posten og følger kanten inn.
10-11: Tror egentlig at planen for det strekket her var bra. Jeg ville unngå grønt og myr, og kjører litt sikksakk i starten, men får veldig god løpbarhet og det virker som jeg løper fra Petter og Järla 2/IFK GB2 som har tatt oss igjen. Etter å løpt langs slepet sjekker jeg retningen mange ganger, men kompasset sier at jeg løper rett. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men jeg må ha vært unøyaktig. I det jeg krysser den store stien før siste kollepartiet driter jeg i varsellampene om at det ser ut til at det er skrenter til venstre for meg. Jeg er sikker på at jeg er på streken og at jeg bare ikke ser skrentene til høyre fordi de er skjult bak noe. Vel fremme på toppen av kollen har jeg ingen anelse om hvor jeg er og løper rundt som en idiot før jeg bestemmer meg for å løpe tilbake til stien. Da kommer jeg i et tråkk og er griseheldig som plutselig finner posten min. +4 min
11-12: Bestemmer meg for å lese absolutt alt. Nå skal det ikke bommes. Klarer det ikke helt, men det går ikke mye tid. +15s
12-13: Igjen skal jeg prøve å lese alt. Har stålkontroll med skrent i utkanten av postringen som siste sikre. Sikter etter den grå kollen rett nord for posten, men ser den ikke og løper mot en kolle litt til høyre. Ser en post mens jeg står oppå den og løper ned for å sjekke, feil gafling. Kjipt. Opp og hente. +1.30
13-14: Klarer heldigvis å ta denne superenkle posten uten problemer.
14-15: Blir løpt forbi av Pan-Kristianstad og en annen. Merker da at tempoet mitt er alt for dårlig, men har ingen sjans til å omstille og henge meg på. Fuck. Heldigvis er orienteringen blitt enklere nå. Jeg slipper de superdetaljerte kollene og har ingen problemer med posten.
15-M: Bommer ikke herfra og inn, men postene er mye enklere og farta er kriselav. De første 13 minuttene av løpet var i5, og det forplanter seg seff hele veien til mål.

Blæh. Ufattelig kjipt å løpe så dårlig når laget løper så bra. Da jeg kom i mål trodde jeg at jeg hadde vært tro mot planen og gjort ting enkelt og valgt tydelige traséer og innganger. I etterkant ser jeg jo at jeg ikke har gjort det i det hele tatt for postene som er i detaljerte områder (5-14). Vanligvis er jeg ganske rolig både før og under stafetter, men det klarte jeg ikke i år. Christian løper bunnsolid på siste etappe og løper oss opp igjen til til 47. plass. Et hederlig resultat, men et stykke bak målsetningen.
Vis kommentarer (0)

Jukola 6. etp KOK2 (14.06.2015) Jukola 6. etp KOK2 (14.06.2015)